Ebben a fantasztikus bejegyzésben keveset tudhatsz meg arról, hogy mit tegyél a gonosz fosszilis energiahordozók ellen, viszont nagyon olvasmányos.
FOSSZILIS ENERGIAHORDOZÓK
A fosszilis (megkövült) energiahordozók évmilliók során alakulnak a szerves anyagok (elsősorban növényi és állati tetemek) levegőtől elzárt bomlási folyamatának eredményeként. Léteznek szilárd (szén, lignit), folyékony (kőolaj) és gáznemű (földgáz) halmazállapotban is - ami közös bennük: a magas energiaérték, mely elsősorban abból adódik, hogy szént és hidrogént tartalmazó vegyületek.
Az energiaszükséglet folyamatos növekedése mellett a természetbarát, megújuló energiaforrások (pl. víz, napfény, geotermikus energia) felhasználása messze elmarad a fosszilis energiahordozók felhasználása mögött. (Érdemes megjegyezni, hogy az EU országaiban az 1970-es évek óta egyre csökken az energiafelhasználás hatásfoka. Magyarán sokkal, de sokkal több energia vész kárba, mint amennyi indokolt lenne. Szégyelld el magad!)
A remek fosszilis energiahordozókkal azonban szép számban vannak problémák. Egyrészt a készletek végesek. Amint feljebb írtam, nem egyik napról a másikra jönnek létre, másrészt a növekvő energiaigény természetes velejárója a növekvő kitermelés. A világ szénkészletei ugyan - a felhasználás jelenlegi mértéke tükrében - várhatóan kitartanak kb. 5000 évig, de épp ennek az energiaforrásnak van a legtöbb egészségkárosító hatása. Az utóbbi évtizedek legnagyobb energiabiznisze a kőolajban van. A világ energiaszükségletének nagyjából 40-41%-át ez az energiaforrás fedezi, és ennek több, mint fele a közlekedésben "hasznosul". A probléma az, hogy már az 1998-as becslések is rámutattak, a Föld kőolaj készlete kb. 40 évre elegendő. Több, mint egy évtizede. Csökkent azóta a kitermelés? Kérdezzétek meg az irakiakat! Optimista hozzáállással van még jó 3-4 évtizedünk a benzin- és diesel motorokkal.
További problémát jelent az, hogy a fosszilis energiahordozók csúnyán oda... tesznek a környezetnek. Még ha fenntartásokkal kezeljük is klímaváltozásban betöltött szerepüket, tagadhatatlanul hatással vannak az élővilágra. Szmog és légúti bántalmak - rémilk valami? Olajban haláltusázó halak és kormoránok - beugrik? (Nota Bene: Exxon Valdez tankerhajó, 1989 március - a Bligh Reef zátonyainra futott hajóból 50 millió liter olaj került a vízbe. A közeli partszakasz élővilágát 1300 mérföldes körzetben befolyásolta a baleset. A végeredmény: 200.000 tengeri madár, emlős, és számtalan hal pusztulása, 2 milliárd dollár körüli mentési költségek. A szakemberek szerint a helyi ökoszisztéma jó esetben 70 év múlva állhat vissza a balesetet megelőző szintre.)
SZINes megoldások
A SZIN - zöld fesztiválként - nem csak a hulladékhasznosítással kapcsolatos kérdésekre igyekszik aktívan rámutatni (ahogyan arról korábban már volt szó), hanem az energiagazdaságosság jegyében is tesz pár apró lépést.
Itt van mindjárt a telekocsi rendszer, az Oszkár. A dolog lényege, hogy azok, akik kocsival jönnek a fesztiválra, és van még pár üres helyük a hasonszőrű partyarcoknak, azok az Oszkár honlapján szépen összehangolhatják a keresletet és a kínálatot. Magyarán: ha kocsival jössz, és van még hely az autódban, nézz körül Oszkáréknál, hogy van-e még valaki a környéken, aki szívesen csatlakozna? Lehet osztozni a benzinköltségen, és a közös úti kalandokon. Nagyszerű lehetőség az új ismeretségekre nyitott sofőröknek, illetve a stoppos sorozatgyilkososknak. Ha meg nem működik a kocsikázós megoldás, még mindig ott a Magyar Királyi Vasút remekbe szabott, minőségi szolgáltatásaival (vagy legalábbis olcsóbb, mint a busz, és kevésbé környezetszennyező). UPDATE: a fesztivál honlapján lehet informálódni a MÁV-os kedvezményekről.
Energiafelhasználás terén számtalan alternatív megoldást ki lehetne emelni - én ehelyütt mindössze kettőt választottam. Az egyik a Magyar Kerékpárosklub Green Bikes for Peace projektje keretében készült két darab speciális kerékpár, mellyel elektromos áramot termelhetünk. A Zöld-SZIN-Tér energiaellátását e két bringa látja majd el (elméletben). A lényeg az, hogy a tekerés kinetikus energiáját ravasz (ám nem túl bonyolult) kütyük segítségével elektromos árammá alakítják. Mint a dinamo a régi Camping keró első kerekén. Nice! Tekerjetek a világosságért, testvéreim! Mindenkinek jót tesz napi 25 perc izommunka!
A másik megoldásról már regéltem a korábbi zöld posztban: a terv szerint lesz szép napkollektor a használt sörös dobozokból. Napenergia rulez! Ugyanaz a fény, ami a rákba perzseli az irhád, életben tartja a hűtőt, a mosógépet, meg a tévét (melyek a civilizáció mind máig legfontosabb vívmányai).
Gyors zárszónoklat
Mivel a SZIN holnap a -1. nappal elkezdődik, nem maradt már elég idő arra, hogy további hosszú zöld posztok szülessenek (pedig legalább ketten végigolvastuk őket, és de jó is volt!), úgyhogy ide kerül minden, ami még leírtam volna. Kivonatosan, gyorsan, mert közben csalok a munkaidőmmel.
- Nézzetek ki a Zöld-SZIN-Térre. Jó lesz. Vagy csak tanúságos. Vagy mindkettő.
- A hírek szerint - a papírtakarékosság jegyében - a fesztivál területén Bluetooth-on lehet fogadni infokat, térképeket, miegymást. Technológia - vow! Végre, eljött a XXI. század, és még élünk!
Friss hozzászólások